Випробовуючи навантаження, м’язи рук стають сильними і міцними, і для правильного розвитку мозку та інших органів фізичного тіла необхідно, щоб вони відчували відповідну дію з оточення.
Проілюструємо це на прикладі. Ми можемо зробити для дитини ляльку: візьмемо стару серветку і, склавши її, зробимо з двох кутів ноги, а з двох інших кутів — руки, на місці голови зав’яжемо вузол, на якому намалюємо чорнилом очі, ніс і рот. Ми можемо також купити дитині в магазині «красиву» ляльку, яка матиме справжнє волосся і рум’яні щічки. Не варто й говорити про те, що куплена в магазині лялька потворна і здатна назавжди перекрутити здорове естетичне почуття. Для вихователя головне полягає зовсім в іншому. Граючи зі складеною серветкою, дитина у своїй фантазії заповнює те, чого їй не вистачає для того, щоб виглядати людиною [Р.Штайнер].
Робота фантазії надає формуючий вплив на мозок – він відчуває навантаження, подібне до того, яке відчувають м’язи зайнятих роботою рук. Мозок дитини, який отримав так звану «красиву» ляльку, у цьому сенсі не діє; замість того, щоб розвиватися, він чахне, сохне. Всі іграшки, що складаються з “мертвих” математичних форм, діють на формотворчі сили в дитині висушуюче і умертвляюче – правильно діє все те, що викликає уявлення про живе. У наш матеріалістичний час з’являється мало хороших іграшок.
Прикладом прекрасної здорової іграшки є «ковалі»: дві рухливі дерев’яні фігурки, що по черзі вдаряють молотом по ковадлі. Дуже гарні також книжки з картинками та вставними фігурками, які, якщо їх потягнути за спеціальні ниточки, пересуваються сторінкою. Застигле зображення, таким чином, дитина може перетворити на рухливу дію; граючи, він повідомляє фізичним органам внутрішню рухливість, необхідну у тому, щоб правильним був процес формування.
Все, що пов’язане з фантазією та мистецтвом, розширює душу та свідомість людини. Здатність до творчості, закладена в ранньому дитинстві, обертається в юнацькому та дорослому віці багатством ідей, душевною та духовною рухливістю у повсякденному житті та на роботі.
ВІЛЬНА ГРА
У вальдорфському дитячому садку велика увага приділяється вільній грі. Будь-яка здорова дитина любить і вміє грати, більше того – вона потребує цього.
Для ігор діти об’єднуються вільно друг з одним під впливом власних спонукань. Вільна гра дає дітям можливість активно себе висловити. Виразити активно те, що вони побачили, що вони пережили. Ми будуємо вільну гру також на основі прикладу та наслідування. Діти будуть грати в ті ігри, в які вони вже грали з вихователем, або обігравати свої минулі враження. Вони поділяються на групи і входять і гру, слідуючи своїм внутрішнім переживанням. Пережите дитиною раніше стає предметом його гри. Він ще раз у формі гри переробляє свої враження, впізнаючи тим самим навколишній світ. Граючи, дитина творчо освоює свої враження. Він робить це силою фантазії. Але, якщо діти безладно бігають по кімнаті, кричать, заважають один одному, ні про яку творчу гру, що спирається на фантазію, не може бути й мови. Завдання вихователя – допомогти кожній дитині знайти свою гру, своє місце у грі, допомогти дітям повніше увійти до гри.
Іноді вся вільна дитяча гра є лише наслідування життя дорослих, що оточують дитину.
Наслідування в грі дорослої роботи (приготування їжі, догляду за дитиною, лікування лікарем хворого, продажу продуктів у магазині, ін.) сприяє появі у дітей тих якостей, які пізніше насправді знадобляться їм у їхньому дорослому житті. Найважливіші їх: творче ставлення до справи, самовіддача, терпіння.
У грі природним шляхом вправляється і вдосконалюється мова, причому молодші діти легко збільшують свій словниковий запас, спілкуючись з дітьми старшого віку.
У вальдорфському дитячому садку вільна гра є найважливішим, необхідним елементом у ритмі дня.
ЩОДЕННА МУЗИЧНО-РИТМІЧНА ГРА
Щоденна музично-ритмічна гра, для позначення якої часто використовуються й інші терміни (“хоровод”, “вистава”, “райген”), представляє особливий вид занять із дітьми. Вихователь як актор, використовуючи вірші, мелодії, зображуючи рухи людей, тварин, характерні риси інших героїв сюжету, програє перед дітьми невеликий спектакль, а діти повторюють, підспівують, відтворюють це через наслідування. Такий “хоровод” у вальдорфському дитячому садку включає пісні, вірші, пальчикові, жестові, народні рухливі ігри, танцювальні рухи, об’єднані загальним сюжетом. Змістом гри стає казка, процеси, які у природі чи події життя людей.
Граючи щодня у такому ” хороводі ” , діти легко і радісно наслідують простим артистичним рухам вихователя, природним шляхом засвоюють, запам’ятовують вірші, пісні, рухи без спеціального заучування. Така щоденна музично-ритмічна гра надає різноманітні можливості для мовного розвитку, благотворно впливає сферу почуттів дитини, ритмічну систему організму, допомагає оживити фантазію, розвиває соціальні здібності.
ПАЛЬЧИКОВІ І ЖЕСТОВІ ІГРИ
У пальчикових і жестових іграх зміст вірша зображується з допомогою руху рук і пальців. Такі ігри дають навантаження на дрібну моторику руки, що сприяє появі тонших, диференційованих рухів, впливає розвиток тактильного почуття, розвиток зв’язків головного мозку. Встановлено, що й рівень розвитку мовлення дітей перебуває у прямій залежності від ступеня сформованих тонких рухів пальців руки. Таким чином, завдяки зв’язку між рухом різних частин нашого тіла з корою великих півкуль, що особливо сильно виражено щодо пальців рук, даний вид гри сприяє активізації діяльності клітин мозку, виникненню зв’язків між останніми; сприяє рухливості мови та мислення в цілому. При цьому інтелект дитини розвивається найприроднішим, здоровим чином.
Важливе значення жестової гри також полягає в тому, що, будучи виразно і красиво показаною вихователями, вона дає імпульс до виникнення в дитині живого образу, що стоїть за жестом, сприяє розвитку своєрідної внутрішньої душевної рухливості.
РУХЛИВІ ІГРИ
Рухливі ігри благотворно впливають на розвиток фізичної, інтелектуальної, емоційної сфер особистості дитини. Важливо й те, що у цих іграх дитина реалізує себе як соціальна істота, вчиться співпереживання, вбирає культурні традиції народу.
Одною з особливостей вальдорфського дитячого садка є методика навчання та організації рухливих ігор. Вона заснована на наслідуванні дітей вихователю, що розпочинає гру. Важливою умовою, що відрізняє рухливі ігри, що використовуються у вальдорфському дитячому садку, від просто спортивних, є їх образний сюжет, а також відсутність акценту на змагальності дітей один з одним.
При виборі вихователем виду рухливої гри пріоритет належить народним рухомим іграм.
Серед рухливих ігор особливе місце належить іграм, що включають співи або танцювальні рухи граючих.
Рухливі ігри проводяться як у приміщенні, так і на вулиці. Останнє особливо бажано у зв’язку з оздоровчим ефектом від різноманітних фізичних рухів, що виконуються емоційно, радісно на свіжому повітрі.
ІГРИ – ОЧІКУВАННЯ
Терміном “ігри-очікування” позначено групу ігор з яскраво вираженим соціальним аспектом. Дітям, які беруть участь у них, надається можливість продемонструвати свої соціальні симпатії, уподобання. Це своє чергу дозволяє вихователю краще зрозуміти соціальну структуру групи, отже мати можливість проводити неї. Такі ігри допомагають дітям швидко та природно познайомитися один з одним, вивчити всі імена, бути уважними, дбайливими.
“Ігри-очікування” як правило, мають простий сюжет: необхідно вгадати, хто сховався в “Синій будиночок” (під покривало) або, виконуючи пісеньку, передавати дзвіночок, називаючи чиєсь ім’я.