РОЗПОВІДАННЯ КАЗКИ
Важливе місце у педагогічному процесі вальдорфського дитячого садка відводиться казці. Вона виступає однією з основних засобів морального виховання, так як її образи звернені до душі дитини. Велике значення казки й у розвитку дитячої фантазії, здатність до уяви, у збагаченні мови дитини, у розвитку її емоційного життя, вихованню моралі.
Казка розповідається дітям щодня. Вона має і свій певний час і певне місце, і певний ритуал розповідання. Одна й та сама казка розповідається протягом однієї, іноді двох тижнів (протягом епохи). Це дає дитині відчуття внутрішнього спокою, відчуття впевненності, а також дозволяє дітям вжитися досить сильно в різні казкові образи.
Такі елементи мови як звук, образність, ритм, мелодія є тими засобами, що безпосередньо та емоційно пов’язують дитину зі світом народної культури.
Існує ряд методичних вимог до оповідача. Наприклад, важливо, щоб казка розповідалася усно, а не читалася за книжкою. Важливе збереження народного тексту, а не переказування казки вільним чином. Важливий процес організації слухання, у якому йде концентрація слуху дитини, промови оповідача.
Казка з дітьми не аналізується, вихователь не коментує її сюжет, ні аналізує його, ні просить дітей запам’ятовувати чи спеціально переказувати казку. Водночас діти використовують казкові сюжети у своїх іграх. Перетворюючись на різних героїв, вони вкотре переживають моральність казки.
ЛЯЛЬКОВИЙ СПЕКТАКЛЬ
Слухаючи казку, діти внутрішньо малюють собі картини, образи, що сприяє розвитку фантазії. Треба розуміти, що час від часу життя цих внутрішніх образів має збагачуватися з допомогою зовнішніх образів. Саме цю важливу функцію виконує у вальдоррфському дитячому садку ляльковий театр.
Ляльки, що діють, рухають в дитині “уявлення про живе”, викликають внутрішню рухливість. Привабливість театру ляльок для глядача безпосередньо пов’язана з тим, що об’ємне зображення, що перебуває в нерухомому стані, картина на наших очах починає рухатися. І рух це не механічне, випадкове, але внутрішньо доцільне і тому можна сказати, живе. Картинка не просто рухається, а “оживає” на очах глядача, що надзвичайно сильно впливає на внутрішнє життя дитини. Велику роль в таких переживаннях грає багата дитяча фантазія.
Показ лялькової вистави організується вихователями. При цьому проводиться значна підготовча робота, зокрема розробка сцени, на якій розгортатиметься казкова дія. Як правило, сцена організується на одному-двох столах, а основним матеріалом для створення ландшафту, на якому розгортатиметься казка, виступають тканини різних кольорів та різноманітний природний матеріал. Діти можуть брати участь у цьому своєрідному будівництві. Така спільна підготовка дає їм сильний імпульс для розігрування згодом своїх власних лялькових вистав.
Велика увага приділяється лялькам, персонажам вистави, виразності їхніх образів. Як правило, усі ляльки для театру у вальдорфському дитячому садку виготовляються вручну. Зазвичай використовуються два їх види: стоячі ляльки та ляльки-маріонетки.
Лялькова вистава зазвичай триває 10-20 хвилин. Вона проходить традиційно дня кожної групи в певний час дня і в певному місці дитячої кімнати.